Aanbevolen 

Hoger scoren in Google met deze gratis checklist

website optimalisatie blog

Wie hoger wilt scoren in Google zal zijn/haar webteksten moeten optimaliseren. Hoge posities in de organische zoekresultaten zijn niet méér vanzelfsprekend. Je zal hard moeten werken om je webteksten voortdurend up-to-date te houden. Per pagina focus je op één belangrijk zoekwoord die relevant is aan de content die je aanbiedt. Deze gratis checklist legt de basis voor een optimale zoekmachineoptimalisatie.


1. De title tag

De belangrijkste plaats om een zoekwoord in te verwerken is de title tag van een webpagina. Elke pagina heeft een unieke titel, dit is de blauwe benaming die in de zoekresultaten wordt getoond. Zorg dat het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan staat in de titel (keyword dichtheid).

Iedere webpagina is voorzien van een title tag. Maak hier zorgvuldig gebruik van. Iets wat veel ondernemers weleens vergeten is de titel van de homepage.

Probeer het zoekwoord niet teveel te gebruiken. Dit vertroebelt de leesbaarheid en komt niet aantrekkelijk over.

2. de meta description

Naast de title tag heeft elke pagina een eigen meta description. Dit is kort gezegd de omschrijving van de webpagina die je aanlevert aan Google. Deze tekst moet een pakkende boodschap weergeven die overeenstemt met de content van het artikel. Deze omschrijving wordt weergegeven onder de title tag in de zoekresultaten.


website optimalisatie title tag 2

3. Een duidelijke URL structuur

URL staat voor Uniform Resource Locator. Het duidt de unieke locatie van een pagina aan. Zorg altijd voor een zoekmachinevriendelijk URL van je webpagina’s. Zo weet Google waarover de inhoud van je content gaat, wat zorgt voor een hogere ranking.

Werk je met Wordpress of Joomla, dan kan je deze linkstructuur instellingen eenvoudig toepassen.

4. De Heading 1 tag (H1 kop)

De content op je website begint altijd met een titel. Deze titel wordt in Wordpress en Joomla automatisch voorzien van een Heading 1 tag. De H1 kop is de titel van de content op je pagina. Verwar deze niet met de title tag!

  • Title tag: is de blauwe titel in de zoekresultaten
  • De Heading tag (H1 kop): is de titel van de webpagina

Plaats het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden ook in de H1 kop zover mogelijk vooraan in de titel. De H1 wordt maar éénmalig gehanteerd en wordt door Google geïndexeerd. Voor het gebruik van tussenkoppen in je content maak je gebruik van H2, H3 en H4 tussenkoppen. Deze koppen bieden structuur aan je webtekst en zijn waardevol voor Google. Probeer in de mate van het mogelijke ook hier je zoekwoorden in te verwerken.

website optimalisatie tussenkoppen


5. Het zoekwoord in de eerste alinea

Hoe verder het zoekwoord naar voren staat, hoe beter je positie. Gebruik het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in de eerste alinea van je content.

Let op: plaats GEEN zoekwoorden vooraan als het artikel afbreuk doet op de leesbaarheid! Het is dan aangewezen om de content te herschrijven zodat je het zoekwoord wél optimaal vooraan kunt plaatsen.

Plaats het zoekwoord een aantal keer bovenaan in het artikel (de lead). Zorg ervoor dat de content niet bol staat van de zoekwoorden (zoekwoordenspam). Je kan beter afwisselen met brede zoektermen en synoniemen.

6. Het gebruik van highlights

Door een zoekwoord in bold te zetten genereer je extra exposure. Het vet zetten van een keyword werkt maar éénmalig. Kies zorgvuldig het woord dat je wilt voorzien van een highlight. Daarnaast trekt een dikgedrukt woord de aandacht van je bezoekers. Je legt ergens de nadruk op waardoor je lezer nieuwsgierig wordt om verder te lezen. Je bezoeker blijft langer op je pagina, hij/zij leest verder en hierdoor beoordeelt Google de content op basis van relevantie en interesse.

7. De dichtheid van het zoekwoord

Als je op een bepaald zoekwoord gevonden wilt worden is het aangewezen om deze regelmatig te laten terugkomen in het hele artikel. Zorg dat de keyworddichtheid tussen de 2% en de 4% ligt. Deze percentage is de mate waarin het zoekwoord voorkomt in de tekst. Alhoewel een aantrekkelijk en logisch artikel voorrang heeft op de keyworddichtheid is het wél belangrijk om deze toe te passen.

8. Longtail & shorttail zoekwoorden

Shorttail zoekwoorden bestaan uit 1, 2 of 3 zoekwoorden. Deze kan je op een strategische manier toepassen binnen je webteksten. Longtail zoekwoorden bestaan uit 4 woorden en meer en wordt door SEO-specialisten als winstgevende zoektermen gezien.

  • Shorttail zoekwoord: grafisch ontwerper
  • Shorttail zoekwoord: logo laten ontwerpen

  • Longtail zoekwoord: grafisch ontwerper regio Oost – Vlaanderen
  • Longtail zoekwoord: logo laten ontwerpen Oost – Vlaanderen

9. Afbeeldingen

Afbeeldingen geven een extra grote SEO-waarde en ondersteunen de geschreven webteksten. Vaak wordt via Google een bepaald zoekwoord ingegeven en vervolgens op afbeeldingen geklikt. Als je jouw afbeeldingen een duidelijke benaming geeft zal dat ook je positie ten goede komen. Gebruik in de benamingen een (-) koppelteken en geen spatie.

  • Zo moet het niet: IMG34567
  • Zo moet het niet: 12546780-jpg

  • Zo moet het wel: grafisch-ontwerper-oost-vlaanderen
  • Zo moet het wel: logo-ontwerpen-oost-vlaanderen

Door deze techniek toe te passen weet Google waarover je webpagina handelt en kan hij deze beter indexeren.

10. Interne links

Met interne links zorg je ervoor dat er een spinnenwebachtige linkstructuur binnen je website ontstaat. Dit maakt het voor Google en je bezoeker gemakkelijk om je website uit te spitten. Je legt als het ware paden van de ene pagina naar de andere. Zorg ervoor dat woorden klikbaar zijn en verwijzen naar een andere pagina binnen je eigen website.

Let op: ga niet linkspammen, het wordt afgeraden om niet meer dan 2 maal naar dezelfde pagina te linken.

Een webpagina die overladen staat met links doet een afbreuk op de leesbaarheid. Google zal je namelijk strafpunten geven en je onderaan de zoekresultaten positioneren.

website optimalisatie interne linkbuilding


Dit zijn de basisregels van een goede SEO-strategie. Bij zoekmachineoptimalisatie komt er meer om de hoek kijken. De content loopt als een rode draad door het optimalisatieproces. Slecht geschreven content die geen meerwaarde biedt aan je lezers zal vroeg-of-laat onderaan de zoekresultaten eindigen.

Vergeet daarnaast de kracht niet van social media (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn).

Een SEO-expert legt de klemtoon op zoekwoorden, content, structuur en online zichtbaarheid. Laat daarom je webteksten altijd nalezen.

Studio Alterego kijkt op een kritische manier naar je content, zoekwoorden, relevantie, structuur en optimalisatie. Wij begeleiden (ook startende) ondernemers van A tot Z op een strategische en doeltreffende manier om hoger te scoren in Google.

Vraag je gratis offerte aan en maak van je website een bezoekersmagneet! 


Studio Alterego

Facebook
Instagram
Behance
LinkedIn 

Google mijn bedrijf: je lokale SEO optimaliseren
Hoe ontwerp je een perfect logo?
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
vrijdag 13 december 2019