Aanbevolen 

Hoe ontwerp je een perfect logo?

een goed logo ontwerpen
Een logo is het visitekaartje van jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan Apple, Google of Nike. Deze grote bedrijven worden onmiddellijk herkend door hun logo en mensen weten direct welke dienst en product achter hun merk schuilt.

Het ontwerpen van een goed logo wordt vaak onderschat. Het neerzetten van een perfect logo vergt aandacht, tijd en onderzoek. Het is de bedoeling dat je herkenbaar bent bij je doelgroep en dat je opvalt bij je concurrent.

In mijn vorig blog heb ik de 5 belangrijkste redenen aangehaald waarom een logo belangrijk is. In dit artikel leggen wij de focus bij de elementen van een goed ontworpen logo.


Het gebruik van de juiste kleur

Het gebruik van kleur is één van de belangrijkste elementen van een logo. Kleuren hebben een eigen specifieke betekenis die een sfeer en uitstraling teweeg brengt. Daarom is het belangrijk om te weten welke kleuren bij je onderneming en logo passen.

Rood

Rood is een kleur die activerend en stimulerend werkt. Het is een warme kleur die de aandacht trekt en wordt geassocieerd met het lichaam, energie, passie, kracht en vitaliteit. Een negatieve aspect van rood is dat het een strenge look heeft, denk aan verkeersborden.

Blauw

De kleur van de lucht en de zee en de lievelingskleur van heel wat mensen. Deze kleur wordt geassocieerd met rust en vrede. Blauw wordt gezien als de kleur van vertrouwen, duidelijke communicatie en betrouwbaarheid.

Geel

De opvallende kleur van de zon stimuleert het denkproces en het brein. Geel wordt geassocieerd met energie, de zomer en een nieuw begin. Deze kleur staat voor kennis, wijsheid en volwassenheid. Met geel kan je accenten leggen in advertenties die extra aandacht nodig hebben.

Oranje

Deze kleur is een mengeling tussen geel en rood. Een oranje kleur trekt de aandacht wat warmte en enthousiasme uitstraalt. Met oranje dien je op te letten dat je geen goedkope en niet te serieuze indruk achterlaat.

Groen

Groen staat voor balans en evenwicht. Het is een positieve kleur die veiligheid en rust uitstraalt. In communicatie wordt groen vaak gebruikt voor biologische producten, tuinaanleggers of alles dat betrekking heeft met de natuur.

Zwart

De kleur van de autoriteit, macht, status en elegantie. Omdat zwart waardigheid en aanzien kent kan hij perfect gebruikt worden voor een logo in combinatie met een andere kleur.

Paars

Paars wordt geassocieerd met luxe, stijl en rijkdom. Daarnaast wordt deze kleur geassocieerd met spiritualiteit, wijsheid, kennis en visie. Paars stimuleert creativiteit, intuïtie, daadkracht, leiding en bemiddeling.

Meerdere kleuren gebruiken

kleuren logo kiezenWil je graag meerdere kleuren gebruiken, dan is het verstandig om te kijken welke kleuren complementair zijn aan elkaar. Dit kan je gemakkelijk zelf checken op de website van Color Adobe.

Complementaire kleuren vullen elkaar aan wat een rustige uitstraling weerspiegelt naar je doelgroep toe.

Een beeld of lettertype?

Een logo die enkel voorzien is van letters of cijfers wordt een typografisch logo genoemd. Zit er in het logo een icoon of illustratie verwerkt, dan spreken we van een beeldmerk.

Door een logo met een icoon of illustratie te gebruiken zal je jouw herkenbaarheid vergroten. Je doelgroep zal je makkelijker herkennen, en dat is uiteindelijk hetgeen wat elke ondernemer wilt, opvallen.

Welk lettertype kies je?

lettertype logoHet lettertype is bepalend voor de uitstraling van je logo. Een handgeschreven lettertype oogt sierlijk terwijl een strak lettertype zakelijkheid uitstraalt. Om erachter te komen welk lettertype het best aansluit bij je doelgroep en bij je logo is het wenselijk om de basis van typografie te kennen.

We maken een onderscheid tussen schreefletters en schreefloze lettertypes. Wat het verschil is zie je hier op de afbeelding.

Schreefloze lettertypes worden vooral gebruikt om zakelijkheid en kennis van zaken uit te stralen. Schreefletters worden gebruikt om sierlijkheid en luxe te weerspiegelen. 

Een tijdloos logo

Het is niet de bedoeling dat je snel uitgekeken geraakt op je logo. Een logo die tijdloos ontworpen is kan jaren meegaan. Om voor jezelf na te gaan of je logo een tijdloze uitstraling heeft moet je rekening houden met:

  • Zijn de kleuren en het lettertype van deze tijd?
  • Kan je doelgroep je logo makkelijk onthouden?
  • Is het huidig logo makkelijk aan te passen zonder de ware identiteit te verliezen?

Makkelijk inzetbaar

tijdloos logoZorg ervoor dat je logo altijd makkelijk inzetbaar is voor diverse media uitingen. Dit betekent dat het logo scherp en duidelijk wordt weergegeven. Vanzelfsprekend wordt een logo vectorieel opgemaakt zodat deze naar elk formaat geschaald kan worden zonder kwaliteitsverlies.

Niet onbelangrijk is om te checken of je logo in druk een even krachtige uitstraling heeft.

Ontwerp je logo voor je doelgroep

De bedoeling van een logo is dat je de gewenste doelgroep aantrekt en aanspreekt. Als jouw potentiële klanten een goed gevoel ervaren bij de uitstraling van je logo dan zullen zij een positief gevoel overhouden aan jouw organisatie. Op dat moment zal de kans zich aandienen dat de klant overgaat tot conversie.

De ontwerpfase

Een logo ontwerp je niet in één dag, het is een proces die dagen tot soms weken kan duren. Als grafisch ontwerper is het belangrijk dat je het bedrijf voor wie je ontwerpt onder de loep neemt. Wie is de doelgroep, wat heeft dit bedrijf te bieden en wat wilt deze organisatie uitstralen?

De één vindt schetsen prettig, iemand anders werkt op basis van een moodboard. De essentie is dat je informatie verzamelt en op basis daarvan een logo op maat ontwerpt.

Het is aangewezen om verschillende versies van het logo te ontwerpen. Wissel af van kleur, lettertype en positioneer elementen op een andere manier. Zo heb je een beeld wat visueel aanspreekt en wat niet.

Doe te allen tijde beroep op een grafisch ontwerpbureau. Een professional kan je begeleiden, coachen en helpen bij de juiste look and feel!


Veel succes

Studio Alterego

Facebook
Instagram
Behance
LinkedIn 

Hoger scoren in Google met deze gratis checklist
5 redenen waarom een logo belangrijk is
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
zaterdag 16 november 2019