Aanbevolen 

5 redenen waarom een logo belangrijk is

belang van een logo

Een logo is een sterk en doeltreffend marketinginstrument dat jouw onderneming laat opvallen. Op die manier speel je in op de gevoelens en emoties van je doelgroep. Je verleidt je potentiële klanten om over te gaan tot conversie. Met het digitaal tijdperk is een sterk logo een must als je gevonden wilt worden in de massa. Daarnaast straalt een goed logo professionaliteit uit. 


1. Een eerste positieve indruk

logo makenJe krijgt maar één kans om een eerste positieve indruk achter te laten. Dit is ook zo met een logo. Er is altijd ruimte voor verbetering en het is geen standaardregel dat een 'verkeerde' eerste indruk niet door je doelgroep herzien kan worden.

Je moet als ondernemer doordacht te werk gaan. Je moet kritisch kijken naar jouw onderneming en de feedback van je doelgroep accepteren.

Die aanpak spiegel je ook naar je klanten toe. Wat jij positief doorvoert laat een positieve indruk achter. Je laat de beste versie van jezelf zien. 

Wat heeft jouw onderneming allemaal in de aanbieding? Hoe wil jij je onderscheiden? Wat maakt jou uniek? Waarom moet 'die' specifieke klant bij jou zijn en niet bij je concurrent? 

2. De identiteit van jouw bedrijf

Een logo vertegenwoordigt jouw merk/bedrijf waar je voor staat. Wie ben je en wat wil je uitstralen. Welke indruk wil je achterlaten bij je doelgroep en wat onderscheid jou van de rest. Een logo moet in één oogopslag duidelijk schetsen welk product jouw onderneming te bieden heeft.

De identiteit van jouw bedrijf en het logo moeten een samenhang uitstralen. Hoe duideijker dat jij die identiteit vertaalt naar je doelgroep toe, hoe sterker je positionering zal evolueren.

Een imago is namelijk voor eenieder van essentieel belang, zorg ervoor dat je eruit springt!

3. De samenstelling van een logo

alice donovan rouse yu68fUQDvOI unsplashEen logo is altijd samengesteld uit een aantal essentiële elementen. Denk aan de kleur, een bepaald lettertype, de vorm, een illustratie, enzovoort. Deze kenmerken staan beschreven in een huisstijlengids.

Het is wenselijk om deze elementen onveranderd te laten. Wie regelmatig zijn bedrijfsidentiteit verandert zal na verloop van tijd zijn doelgroep uit het oog verliezen.

Verandering brengt altijd verwarring met zich mee. Gevolg: je doelgroep neemt je niet meer serieus. Klanten zijn op zoek naar ‘stabiliteit’ en als ondernemers is het onze taak om die stabiele positie neer te zetten.  

 

4. De ideale klant aantrekken

Om de ideale klant naar je toe te trekken is het belangrijk om je logo af te stemmen op die klanten. Wat trekt jouw doelgroep aan en welke kleuren gebruik je voor jouw specifieke sector? Wil je iets nieuws? Of kies je voor de welbekende cliche's? Regelmatig ontwerp ik logo’s en huisstijlen voor spirituele ondernemers. Regelmatig stel ik de vraag: welke illustraties en beelden inspireren jou? Het antwoord dat ik 9/10 hoor: een lotus bloem of het Ying Yang symbool.

Op zich is hier niets mis mee, maar als je doelstelling is om een sterke positionering te genereren dan moet je de nieuwsgierigheid bij je doelgroep blijven opwekken. Dit is alleen mogelijk om de kloof tussen 'iets wat al bestaat' en iets 'helemaal' nieuws te doorbreken. 

Klanten en websitegebruikers worden steeds veeleisender en het is gewenst om altijd 'prikkelend' uit de hoek te blijven komen. 

5. Overbrengen van sfeer

minimalisme logoEen goed ontworpen logo laat zich sieren door eenvoud. Door diverse elementen (kleur, lettertypes) toe te voegen aan het logo zullen klanten zich kunnen identificeren met jouw product of dienst.

Iets wat klanten kan afschrikken zijn kitscherige en/of rommelige logo’s.

Less is more, een rommelig en onprofessioneel logo leidt de aandacht van de klant af waardoor hij/zij naar de concurrent toestapt.

Je wilt een positieve noot achterlaten bij nieuwe en bestaande klanten. Om die reden vermijd je best overladen elementen die geen meerwaarde zijn voor jouw logo. 

 

Het is belangrijk dat je voor jezelf het volgende nagaat:

  • Welk idee wil je aanwakkeren bij jouw bestaande en nieuwe klanten?
  • Wat is jouw streefdoel? Wil je inkomsten genereren of wil je enkel je kennis delen? 
  • Wil je naamsbekendheid vergaren of is jouw onderneming hobbymatig gerelateerd?
  • Wens je enkel een logo? Of pak je het direct professioneel aan en kies je voor een huisstijl (visitekaartjes, briefhoofd, een brochure, enzovoort). 
  • Wil je gebruik maken van een professionele website of gaat de focus naar offline communicatie?

Veel succes!


Studio Alterego

Facebook
Instagram
Behance
LinkedIn
 

Hoe ontwerp je een perfect logo?
 

Reacties 1

Gast - Pierre op donderdag 22 augustus 2019 20:33

Goed geschreven! Klopt gelijk ook wel. Geen logo is geen omzet.

Goed geschreven! Klopt gelijk ook wel. Geen logo is geen omzet.
Gast
vrijdag 18 oktober 2019